Закон Рэспублiкi БеларусьАб дэмаграфiчнай бяспецы Рэспублiкi Беларусь Гэты Закон устанаўлiвае прававыя i арганiзацыйныя асновы забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi. Артыкул 1. Асноўныя паняццi i iх азначэннi У гэтым Законе выкарыстоўваюцца наступныя асноўныя паняццi i iх азначэннi: дэмаграфiчная бяспека — стан абароненасцi сацыяльна-эканамiчнага развiцця дзяржавы i грамадства ад дэмаграфiчных пагроз, пры якiм забяспечваецца развiццё Рэспублiкi Беларусь у адпаведнасцi з яе нацыянальнымi дэмаграфiчнымi iнтарэсамi; дэмаграфiчныя пагрозы — дэмаграфiчныя з’явы i тэндэнцыi, сацыяльна-эканамiчныя наступствы якiх аказваюць адмоўны ўплыў на ўстойлiвае развiццё Рэспублiкi Беларусь; нацыянальныя дэмаграфiчныя iнтарэсы — сукупнасць збалансаваных дэмаграфiчных iнтарэсаў дзяржавы, грамадства i асобы на аснове канстытуцыйных правоў грамадзян Рэспублiкi Беларусь; дэмаграфiчныя iнтарэсы дзяржавы i грамадства — фармiраванне тыпу ўзнаўлення насельнiцтва, асноўнымi характэрнымi рысамi якога з’яўляюцца адсутнасць дэпапуляцыi, свядома рэгулюемая нараджальнасць, накiраваная на поўнае замяшчэнне бацькоўскiх пакаленняў, смяротнасць, якая ўстойлiва знiжаецца, i павелiчэнне працягласцi жыцця, прагрэсiўная ўзростава-полавая структура насельнiцтва, аптымальныя ўнутраныя i знешнiя мiграцыйныя працэсы, умацаванне сям’i як сацыяльнага iнстытута, найбольш спрыяльнага для рэалiзацыi склаўшайся патрэбнасцi ў дзецях, iх выхавання; дэмаграфiчныя iнтарэсы асобы — фармiраванне ўмоў, якiя забяспечваюць здаровае i працяглае жыццё, поўную рэалiзацыю iснуючай iндывiдуальнай патрэбнасцi ў дзецях, свабоду тэрытарыяльных перамяшчэнняў; дэмаграфiчная палiтыка — дзейнасць рэспублiканскiх органаў дзяржаўнага кiравання i сацыяльных iнстытутаў, накiраваная на стварэнне ўстойлiвых колькасных i якасных параметраў узнаўлення насельнiцтва; рэпрадуктыўныя правы — магчымасць для ўсiх сямейных пар i некаторых асоб свабодна прымаць рашэнне адносна колькасцi сваiх дзяцей, iнтэрвалаў памiж iх нараджэннем, часу iх нараджэння i мець для гэтага неабходную iнфармацыю i сродкi. Артыкул 2. Заканадаўства Рэспублiкi Беларусь аб дэмаграфiчнай бяспецы Заканадаўства Рэспублiкi Беларусь аб дэмаграфiчнай бяспецы грунтуецца на Канстытуцыi Рэспублiкi Беларусь i складаецца з гэтага Закона i iншых актаў заканадаўства Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 3. Дэмаграфiчныя пагрозы i iх паказчыкi Дэмаграфiчнымi пагрозамi з’яўляюцца: дэпапуляцыя; старэнне насельнiцтва; нерэгулюемыя мiграцыйныя працэсы; дэградацыя iнстытута сям’i. Дэмаграфiчныя пагрозы вызначаюцца наступнымi паказчыкамi: нета-каэфiцыентам узнаўлення насельнiцтва; каэфiцыентам дэпапуляцыi; сумарным каэфiцыентам нараджальнасцi; каэфiцыентамi смяротнасцi насельнiцтва працаздольнага ўзросту, у тым лiку каэфiцыентамi смяротнасцi мужчын i жанчын працаздольнага ўзросту; чаканай працягласцю будучага жыцця; каэфiцыентам старэння насельнiцтва; сальда мiграцыйнага абмену памiж гарадской i сельскай мясцовасцю, у тым лiку па полу, узросту, узроўню адукацыi; колькасцю нелегальных мiгрантаў; каэфiцыентамi шлюбнасцi i разводнасцi. Пералiк i паказчыкi дэмаграфiчных пагроз пераглядаюцца Урадам Рэспублiкi Беларусь у сувязi са змяненнямi дэмаграфiчнай сiтуацыi. Урад Рэспублiкi Беларусь забяспечвае штогадовы разлiк паказчыкаў дэмаграфiчных пагроз у Рэспублiцы Беларусь i распрацоўку навукова абгрунтаваных велiчынь паказчыкаў дэмаграфiчных пагроз, якiя вызначаюць iх гранiчна дапушчальны ўзровень для захавання дэмаграфiчнай бяспекi. Артыкул 4. Прынцыпы забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi Асноўнымi прынцыпамi забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi з’яўляюцца: самастойнасць Рэспублiкi Беларусь у выбары формаў i метадаў уздзеяння на развiццё дэмаграфiчных працэсаў; прыярытэт нацыянальных дэмаграфiчных iнтарэсаў пры захаваннi агульнапрызнаных прынцыпаў мiжнароднага права, правоў чалавека i павазе рэлiгiйных, этнiчных каштоўнасцяў i культурных устояў насельнiцтва; iнфармаванасць грамадства аб дэмаграфiчных пагрозах, iх наступствах i мерах, прымаемых для забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi. Артыкул 5. Мэта i задачы дэмаграфiчнай бяспекi Мэтай дэмаграфiчнай бяспекi з’яўляецца стварэнне ўмоў, дастатковых для папярэджання i нейтралiзацыi дэмаграфiчных пагроз. Асноўнымi задачамi забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi з’яўляюцца: паляпшэнне сацыяльна-эканамiчных умоў жыццядзейнасцi насельнiцтва; паэтапнае забеспячэнне i ўдасканаленне дзяржаўных мiнiмальных сацыяльных стандартаў у галiне аплаты працы, пенсiйнага забеспячэння, адукацыi, аховы здароўя, культуры, жыллёва-камунальнага абслугоўвання, сацыяльнай падтрымкi i сацыяльнага абслугоўвання; аптымiзацыя знешнiх i ўнутраных мiграцыйных патокаў насельнiцтва; процiдзеянне нелегальнай мiграцыi; садзейнiчанне добраахвотнаму вяртанню беларусаў на этнiчную радзiму (па месцы нараджэння); стымуляванне прыцягнення i замацавання спецыялiстаў у сельскай мясцовасцi; фармiраванне высокiх духоўна-маральных стандартаў грамадзян у галiне сямейных адносiнаў, павышэнне прэстыжу сям’i ў грамадстве; забеспячэнне рэпрадуктыўных правоў грамадзян i садзейнiчанне фармiраванню высокiх рэпрадуктыўных патрэб насельнiцтва. Артыкул 6. Дзяржаўнае кiраванне ў галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi Дзяржаўнае кiраванне ў галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi ажыццяўляецца Прэзiдэнтам Рэспублiкi Беларусь, Урадам Рэспублiкi Беларусь, рэспублiканскiмi органамi дзяржаўнага кiравання i iх тэрытарыяльнымi органамi, мясцовымi Саветамi дэпутатаў, выканаўчымi i распарадчымi органамi i iншымi спецыяльна ўпаўнаважанымi рэспублiканскiмi органамi дзяржаўнага кiравання ў межах iх кампетэнцыi ў адпаведнасцi з нарматыўнымi прававымi актамi Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 7. Паўнамоцтвы Урада Рэспублiкi Беларусь у галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi Урад Рэспублiкi Беларусь у галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi: вызначае дзяржаўную палiтыку ў дадзенай галiне; зацвярджае Нацыянальную праграму дэмаграфiчнай бяспекi i забяспечвае яе фiнансаванне; ажыццяўляе кантроль за дзейнасцю рэспублiканскiх органаў дзяржаўнага кiравання ў гэтай галiне; забяспечвае ўдасканаленне заканадаўства ў галiне народанасельнiцтва i дэмаграфiчнай бяспекi; развiвае мiжурадавае супрацоўнiцтва ў дадзенай галiне; ажыццяўляе iншыя паўнамоцтвы ў адпаведнасцi з нарматыўнымi прававымi актамi Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 8. Паўнамоцтвы Мiнiстэрства працы i сацыяльнай абароны Рэспублiкi Беларусь у галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi Мiнiстэрства працы i сацыяльнай абароны Рэспублiкi Беларусь у галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi ў межах сваёй кампетэнцыi: ажыццяўляе манiторынг дэмаграфiчнай бяспекi ў Рэспублiцы Беларусь i вызначае ступень дэмаграфiчных пагроз; распрацоўвае прапановы аб асноўных накiрунках дзяржаўнай палiтыкi ў дадзенай галiне; забяспечвае каардынацыю распрацоўкi i кантроль за рэалiзацыяй Нацыянальнай праграмы дэмаграфiчнай бяспекi; ажыццяўляе метадычнае кiраўнiцтва па распрацоўцы праграм дэмаграфiчнай бяспекi для адмiнiстрацыйна-тэрытарыяльных адзiнак; арганiзоўвае iнфармацыйнае забеспячэнне Урада Рэспублiкi Беларусь, рэспублiканскiх органаў дзяржаўнага кiравання i мясцовых выканаўчых i распарадчых органаў, насельнiцтва ў дадзенай галiне; развiвае мiжнароднае супрацоўнiцтва ў дадзенай галiне; ажыццяўляе iншыя паўнамоцтвы ў галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi ў адпаведнасцi з нарматыўнымi прававымi актамi Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 9. Паўнамоцтвы мясцовых выканаўчых i распарадчых органаў у галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi Мясцовыя выканаўчыя i распарадчыя органы ў галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi ў межах сваёй кампетэнцыi: ажыццяўляюць манiторынг дэмаграфiчнай бяспекi ў адмiнiстрацыйна-тэрытарыяльных адзiнках; забяспечваюць рэалiзацыю патрабаванняў нарматыўных прававых актаў Рэспублiкi Беларусь, якiя рэгулююць адносiны ў дадзенай галiне; забяспечваюць рэалiзацыю праграм дэмаграфiчнай бяспекi для адмiнiстрацыйна-тэрытарыяльных адзiнак i кантроль за iх рэалiзацыяй; iнфармуюць насельнiцтва i грамадскiя арганiзацыi (аб’яднаннi) аб дэмаграфiчнай бяспецы ў адмiнiстрацыйна-тэрытарыяльных адзiнках; ажыццяўляюць iншыя паўнамоцтвы ў галiне забеспячэння демаграфiчнай бяспекi ў адпаведнасцi з нарматыўнымi прававымi актамi Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 10. Паўнамоцтвы Нацыянальнага камiтэта па народанасельнiцтву ў галiне забеспячэння дэмаграфiчнай бяспекi Нацыянальны камiтэт па народанасельнiцтву, якi з’яўляецца пастаянна дзеючым органам пры Савеце Мiнiстраў Рэспублiкi Беларусь па праблемах дзяржаўнай палiтыкi ў сферы народанасельнiцтва, ажыццяўляе каардынацыю палiтыкi ў галiне дэмаграфiчнай бяспекi i выпрацоўку ўзгодненых дзеянняў, накiраваных на забеспячэнне выканання палажэнняў гэтага Закона. Палажэнне аб Нацыянальным камiтэце па народанасельнiцтву i яго склад зацвярджаюцца Урадам Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 11. Праграмы дэмаграфiчнай бяспекi Асноўнай формай рэалiзацыi гэтага Закона з’яўляюцца Нацыянальная праграма дэмаграфiчнай бяспекi i праграмы дэмаграфiчнай бяспекi для адмiнiстрацыйна-тэрытарыяльных адзiнак. Праграмы дэмаграфiчнай бяспекi распрацоўваюцца за год да пачатку прагназiруемага перыяду на пяцiгадовы тэрмiн. У праграмах дэмаграфiчнай бяспекi павiнны быць адлюстраваны: 1. Ацэнка дэмаграфiчнага развiцця i дэмаграфiчнай палiтыкi за папярэднi перыяд i характарыстыка дэмаграфiчнай сiтуацыi. 2. Рэальныя i патэнцыяльныя дэмаграфiчныя пагрозы. 3. Асноўныя накiрункi праграм дэмаграфiчнай бяспекi на пяцiгадовы перыяд. 4. Дзяржаўная палiтыка ў галiне абароны i забеспячэння рэпрадуктыўных правоў грамадзян i фармiравання iх рэпрадуктыўных патрэб, у тым лiку: забеспячэнне ўмоў, што садзейнiчаюць рэалiзацыi iснуючых рэпрадуктыўных установак сямейных пар i асоб; аказанне прафесiйная медыцынскай i сацыяльнай дапамогi ў пытаннях планавання сям’i; выхаванне ў бацькоў адказнасцi за нараджэнне i выхаванне здаровага дзiцяцi; фармiраванне перадумоў, якiя садзейнiчаюць павышэнню асноўных паказчыкаў рэпрадуктыўных установак жанчын у доўгатэрмiновай дэмаграфiчнай перспектыве; павышэнне якасцi, пашырэнне формаў i вiдаў медыцынскага абслугоўвання для сям’i рэпрадуктыўнага ўзросту. 5. Пераўтварэннi ў галiне аховы здароўя, у тым лiку: удасканаленне аховы здароўя для дасягнення якаснага медыцынскага абслугоўвання насельнiцтва; павелiчэнне працягласцi жыцця насельнiцтва за кошт рэалiзацыi рэзерваў заўчаснай i папераджальнай смяротнасцi, асаблiва ў працаздольным узросце; папярэджанне i выкараненне шкодных для здароўя звычак, прафiлактыка, у першую чаргу сярод груп павышанай рызыкi, псiхiчных расстройстваў, алкагалiзму i наркаманii, знiжэнне распаўсюджання захворванняў, якiя перадаюцца палавым шляхам; удасканаленне асветнiцкай i адукацыйнай дзейнасцi па фармiраванню i распаўсюджванню ведаў аб прафiлактыцы захворванняў i па ўмацаванню здароўя. 6. Дзяржаўная палiтыка ў адносiнах да сям’i, пажылых людзей, у тым лiку: усебаковае ўмацаванне iнстытута сям’i i захаванне яе правоў; стварэнне ўмоў бацькам для спалучэння працоўнай дзейнасцi з выкананнем сямейных абавязкаў, паляпшэнне становiшча жанчын на рынку працы; забеспячэнне роўнасцi правоў i адказнасцi мужчын i жанчын у выхаваннi дзяцей; пераарыентацыя сiстэмы грамадскiх i асобасных каштоўнасцяў на сям’ю з некалькiмi дзецьмi i абодвума бацькамi, якiя знаходзяцца ў першым шлюбе, узмацненне прыярытэтнасцi яе iнтарэсаў у сацыяльнай палiтыцы; забеспячэнне прыярытэтнага права дзiцяцi на пражыванне ў сям’i; распрацоўка i рэалiзацыя стратэгii дэiнстытуалiзацыi дзяцей-сiрот, развiццё формаў iх сямейнага ўладкавання; палавое выхаванне падлеткаў i моладзi; падрыхтоўка iх да ўступлення ў шлюб i сямейнага жыцця; удасканаленне i забеспячэнне сацыяльна-прававой абароны i стварэнне дастойных умоў iснавання для найбольш сацыяльна слабых катэгорый насельнiцтва (састарэлыя, дзецi, iнвалiды); забеспячэнне ўмоў, якiя садзейнiчаюць прадаўжэнню актыўнай жыццядзейнасцi пажылых людзей. 7. Дзяржаўная палiтыка ў галiне ўзроўню i якасцi жыцця, у тым лiку: стварэнне ўмоў для самазабеспячэння дастойнага ўзроўню жыцця працаздольнага насельнiцтва; сацыяльнае забеспячэнне грамадзян у старасцi, пры страце працаздольнасцi, хваробе, беспрацоўi i ў iншых крытычных сiтуацыях; забеспячэнне адраснай сацыяльнай падтрымкi малазабяспечаных грамадзян; стварэнне ўмоў, якiя забяспечваюць здаровае асяроддзе пражывання; фармiраванне ўмоў задавальнення патрэбнасцi грамадзян у жыллi; забеспячэнне ўсiм грамадзянам даступнасцi паслуг адукацыi, аховы здароўя, культуры, мастацтва, спорту. 8. Мiграцыйная палiтыка, у тым лiку: рэгуляванне мiграцыйных патокаў з улiкам сацыяльна-эканамiчных умоў, дэмаграфiчнай структуры рэгiёнаў рэспублiкi; абароны нацыянальнага рынку працы ад некантралюемага прытоку замежнай працоўнай сiлы; стымуляванне скарачэння эмiграцыйнага адтоку навукова-тэхнiчнага, iнтэлектуальнага i творчага патэнцыялу з Рэспублiкi Беларусь; выкарыстанне мiграцыйнага патэнцыялу замежных краiн у iнтарэсах дэмаграфiчнага развiцця Рэспублiкi Беларусь; спалучэнне правоў iмiгрантаў, якiя прыбываюць у Рэспублiку Беларусь i атрымлiваюць адпаведны прававы статус, з iнтарэсамi дзяржавы ў частцы iх рэгiянальнага рассялення i ўладкавання; забеспячэнне балансу правоў i законных iнтарэсаў мясцовага насельнiцтва i мiгрантаў. 9. Мiжнароднае супрацоўнiцтва, у тым лiку: абмен вопытам у распрацоўцы, рэалiзацыi i ацэнцы эфектыўнасцi мераў дэмаграфiчнай палiтыкi, мэтавых праектаў i садзейнiчанне ў iх рэалiзацыi; прыцягненне мiжнародных арганiзацый i краiн-донараў да ўдзелу ў рэалiзацыi нацыянальных праграм i планаў у галiне дэмаграфii. Нацыянальная праграма дэмаграфiчнай бяспекi распрацоўваецца i зацвярджаецца Урадам Рэспублiкi Беларусь, праграмы дэмаграфiчнай бяспекi для адмiнiстрацыйна-тэрытарыяльных адзiнак — абласнымi (Мiнскiм гарадскiм) выканаўчымi камiтэтамi. Нацыянальная праграма дэмаграфiчнай бяспекi выкарыстоўваецца пры распрацоўцы: нацыянальнай стратэгii ўстойлiвага сацыяльна-эканамiчнага развiцця Рэспублiкi Беларусь; асноўных накiрункаў сацыяльна-эканамiчнага развiцця Рэспублiкi Беларусь на доўгатэрмiновую перспектыву. Нацыянальная праграма дэмаграфiчнай бяспекi з’яўляецца састаўной часткай праграм сацыяльна-эканамiчнага развiцця Рэспублiкi Беларусь на сярэднетэрмiновую перспектыву, прагнозу сацыяльна-эканамiчнага развiцця Рэспублiкi Беларусь на кароткатэрмiновую перспектыву. Праграмы дэмаграфiчнай бяспекi падлягаюць апублiкаванню ў сродках масавай iнфармацыi. Артыкул 12. Фiнансаванне праграм дэмаграфiчнай бяспекi Фiнансаванне праграм дэмаграфiчнай бяспекi ажыццяўляецца за кошт сродкаў: рэспублiканскага бюджэту; мясцовых бюджэтаў; мэтавых бюджэтных i пазабюджэтных фондаў; унесеных у выглядзе добраахвотных узносаў ад юрыдычных i фiзiчных асоб, у тым лiку замежных; iншых крынiц, якiя не забаронены заканадаўчымi актамi Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 13. Удзел юрыдычных асоб i грамадзян у вырашэннi пытанняў дэмаграфiчнай бяспекi Юрыдычныя асобы i грамадзяне маюць права ўносiць прапановы ў дзяржаўныя органы i аказваць iм садзейнiчанне ў ажыццяўленнi мерапрыемстваў па забеспячэнню дэмаграфiчнай бяспекi. Дзяржаўныя органы павiнны разглядаць прапановы юрыдычных асоб i грамадзян пры прыняццi рашэнняў у галiне дэмаграфiчнай бяспекi. Юрыдычныя асобы i грамадзяне маюць права запытваць ва ўстаноўленым парадку ў адпаведных дзяржаўных органаў поўную, дакладную, своечасовую i агульнадаступную iнфармацыю, што датычыцца пытанняў дэмаграфiчный бяспекi. Артыкул 14. Мiжнароднае супрацоўнiцтва Рэспублiкi Беларусь у галiне дэмаграфiчнай бяспекi Мiжнароднае супрацоўнiцтва Рэспублiкi Беларусь у галiне дэмаграфiчнай бяспекi ажыццяўляецца ў мэтах каардынацыi намаганняў дзяржавы i мiжнародных арганiзацый для стабiлiзацыi i паляпшэння дэмаграфiчнай сiтуацыi. Мiжнароднае супрацоўнiцтва ў галiне дэмаграфiчнай бяспекi ажыццяўляецца ў парадку, устаноўленым заканадаўствам Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 15. Дзяржаўны кантроль у галiне дэмаграфiчнай бяспекi Дзяржаўны кантроль у галiне дэмаграфiчнай бяспекi ажыццяўляецца з мэтай забеспячэння выканання рэспублiканскiмi органамi дзяржаўнага кiравання, юрыдычнымi i фiзiчнымi асобамi заканадаўства Рэспублiкi Беларусь аб дэмаграфiчнай бяспецы. Дзяржаўны кантроль у галiне дэмаграфiчнай бяспекi ажыццяўляецца рэспублiканскiмi органамi дзяржаўнага кiравання i iх тэрытарыяльнымi органамi, мясцовымi Саветамi дэпутатаў, выканаўчымi i распарадчымi органамi i iншымi спецыяльна ўпаўнаважанымi органамi ў межах iх кампетэнцыi ў парадку, устаноўленым Урадам Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 16. Адказнасць за парушэнне заканадаўства Рэспублiкi Беларусь аб дэмаграфiчнай бяспецы Асобы, вiнаватыя ў парушэннi заканадаўства Рэспублiкi Беларусь аб дэмаграфiчнай бяспецы, нясуць адказнасць у адпаведнасцi з заканадаўствам Рэспублiкi Беларусь. Артыкул 17. Заключныя палажэннi Гэты Закон уступае ў сiлу з дня яго афiцыйнага апублiкавання. Савету Мiнiстраў Рэспублiкi Беларусь у шасцiмесячны тэрмiн з дня ўступлення ў сiлу гэтага Закона: падрыхтаваць i ўнесцi ва ўстаноўленым парадку ў Палату прадстаўнiкоў Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь прапановы па прывядзенню заканадаўства Рэспублiкi Беларусь у адпаведнасць з гэтым Законам; прывесцi нарматыўныя прававыя акты Урада Рэспублiкi Беларусь у адпаведнасць з гэтым Законам; забяспечыць перагляд i адмену рэспублiканскiмi органамi дзяржаўнага кiравання, падначаленымi Ураду Рэспублiкi Беларусь, iх нарматыўных прававых актаў, якiя супярэчаць гэтаму Закону; прыняць iншыя меры, неабходныя для рэалiзацыi палажэнняў гэтага Закона. Прэзiдэнт Рэспублiкi Беларусь А. ЛУКАШЭНКА. 4 студзеня 2002 г., г. Мiнск. № 80-З |
<<< вярнуцца да каталогу | паглядзець каментарый >>> |