Глава 9
Падатковы кантроль
Артыкул 64. Падатковы кантроль i формы яго ажыццяўлення
1. Падатковым кантролем прызнаецца сiстэма мераў па кантролю за выкананнем падатковага заканадаўства, якая ажыццяўляецца службовымi асобамi падатковых органаў у межах iх паўнамоцтваў праз улiк плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб), падатковыя
праверкi, апытанне плацельшчыкаў i iншых асоб, праверкi даных улiку i справаздачнасцi,
агляду рухомай i нерухомай маёмасцi, памяшканняў i тэрыторый, дзе могуць знаходзiцца
аб’екты, якiя падлягаюць падаткаабкладанню або выкарыстоўваюцца для атрымання даходу
(прыбытку), i ў iншых формах, прадугледжаных падатковым цi iншым заканадаўствам.
2. Мытныя органы ў межах сваёй кампетэнцыi ажыццяўляюць падатковы кантроль за выкананнем падатковага заканадаўства ў сувязi з перамяшчэннем тавараў праз
мытную гранiцу Рэспублiкi Беларусь у парадку, прадугледжаным гэтай главой. Пры гэтым
мытныя органы карыстаюцца правамi i нясуць абавязкi, прадугледжаныя гэтай главой для
падатковых органаў.
Артыкул 65. Улiк плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб)
1. Плацельшчыкi (ва ўстаноўленых выпадках — iншыя абавязаныя асобы) падлягаюць пастаноўцы на ўлiк у падатковым органе адпаведна:
па месцы знаходжання арганiзацыi;
па месцы жыхарства фiзiчнай асобы.
2. Пастаноўка на ўлiк у падатковым органе арганiзацыi i iндывiдуальнага прадпрымальнiка ажыццяўляецца незалежна ад устаноўленых падатковым заканадаўствам
акалiчнасцяў, з наяўнасцю якiх звязаны ўзнiкненне i выкананне падатковага абавязацельства
па тым цi iншым падатку, збору (пошлiне).
Парадак пастаноўкi на ўлiк у падатковым органе фiзiчных асоб, якiя не з’яўляюцца
iндывiдуальнымi прадпрымальнiкамi, вызначаецца гэтым Кодэксам i iншымi актамi
падатковага заканадаўства.
3. Пастаноўка на ўлiк арганiзацыi (за выключэннем простага таварыства) цi iндывiдуальнага прадпрымальнiка ажыццяўляецца па iх заяве ў падатковы орган адпаведна па месцы знаходжання арганiзацыi цi па месцы жыхарства iндывiдуальнага прадпрымальнiка,
якая падаецца не пазней чым праз дзесяць рабочых дзён з дня iх дзяржаўнай рэгiстрацыi.
4. Пастаноўка на ўлiк простага таварыства ажыццяўляецца ў падатковым органе па месцы знаходжання гэтага таварыства не пазней чым праз дзесяць рабочых дзён з дня заключэння дагавора аб сумеснай дзейнасцi.
5. Пастаноўка на ўлiк у падатковым органе фiлiялаў, прадстаўнiцтваў i iншых адасобленых падраздзяленняў юрыдычных асоб, якiя ўказаны ў падпункце 2.1 пункта 2 артыкула 13 гэтага Кодэкса i выконваюць у адпаведнасцi з гэтым Кодэксам падатковыя абавязацельствы гэтых юрыдычных асоб, праводзiцца ў парадку, устаноўленым для пастаноўкi на ўлiк арганiзацыi.
Артыкул 66. Парадак пастаноўкi на ўлiк i зняцця з улiку ў падатковым органе. Улiковы нумар плацельшчыка (iншай абавязанай асобы)
1. Форма заявы аб пастаноўцы на ўлiк у падатковым органе, пералiк дакументаў (звестак), якiя прадстаўляюцца плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) адначасова з заявай аб пастаноўцы на ўлiк, устанаўлiваюцца заканадаўствам.
(Пункт 1 артыкула 66 Кодэкса у рэдакцыі пункта 18 артыкула 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2003 года №225-З).
2. Падатковы орган абавязаны ажыццявiць пастаноўку на ўлiк плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) на працягу пяцi рабочых дзён з дня атрымання iм заявы
з прыкладаннем неабходных дакументаў (звестак).
3. Калi плацельшчык (iншая абавязаная асоба), якi знаходзiцца на ўлiку,
змянiў месца свайго знаходжання цi месца жыхарства i падлягае пастаноўцы на
ўлiк у iншым падатковым органе, то зняцце з улiку плацельшчыка (iншай абавязанай
асобы) праводзiцца падатковым органам, у якiм ён знаходзiўся на ўлiку, на працягу
дзесяцi рабочых дзён пасля падачы плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) заявы
аб змяненнi месца знаходжання цi месца жыхарства.
4. У выпадку лiквiдацыi цi рэарганiзацыi арганiзацыi, спынення дзейнасцi iндывiдуальнага прадпрымальнiка зняцце з улiку праводзiцца падатковым органам на працягу дзесяцi рабочых дзён пасля ўнясення адпаведнага запiсу ў Адзiны дзяржаўны рэгiстр юрыдычных асоб i iндывiдуальных прадпрымальнiкаў.
У выпадку прыняцця арганiзацыяй рашэння аб закрыццi свайго фiлiяла цi iншага
адасобленага падраздзялення, спынення дзейнасцi праз пастаяннае прадстаўнiцтва зняцце
з улiку ажыццяўляецца падатковым органам па iх заяве на працягу дзесяцi рабочых дзён
з дня падачы такой заявы.
5. Пры пастаноўцы на ўлiк у падатковым органе кожнаму плацельшчыку (iншай абавязанай асобе) прысвойваецца адзiны па ўсiх падатках, зборах (пошлiнах),
тым лiку па мытных плацяжах, улiковы нумар плацельшчыка.
Парадак i ўмовы прысваення, прымянення, а таксама змянення ўлiковага нумара плацельшчыка ўстанаўлiваюцца заканадаўствам.
(Частка другая пункта 5 артыкула 66 Кодэкса у рэдакцыі пункта 18 артыкула 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2003 года №225-З).
Плата за прысваенне (змяненне) улiковага нумара плацельшчыка,
зняцце з улiку i выдачу плацельшчыку адпаведных дакументаў не спаганяецца.
6. На падставе даных улiку плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб) Мiнiстэрства па падатках i зборах Рэспублiкi Беларусь вядзе Дзяржаўны рэестр плацельшчыкаў
(iншых абавязаных асоб).
Парадак вядзення Дзяржаўнага рэестра плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб) устанаўлiваецца заканадаўствам.
(Частка другая пункта 6 артыкула 66 Кодэкса у рэдакцыі пункта 18 артыкула 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2003 года №225-З).
7. Звесткi аб плацельшчыку (iншай абавязанай асобе) з моманту пастаноўкi яго на ўлiк прызнаюцца падатковай тайнай, калi iншае не ўстаноўлена гэтым Кодэксам.
Артыкул 67. Абавязкi органаў, упаўнаважаных асоб, якiя ажыццяўляюць дзяржаўную рэгiстрацыю арганiзацый i iндывiдуальных прадпрымальнiкаў, улiк i рэгiстрацыю маёмасцi i правоў на яе, апеку, папячыцельства цi кiраванне маёмасцю падапечнага, натарыяльнае сведчанне права на спадчыну i дагавораў дарэння
1. Дзяржаўныя i iншыя органы, якiя ажыццяўляюць дзяржаўную рэгiстрацыю арганiзацый, абавязаны паведамляць у падатковы орган па месцы знаходжання арганiзацыi аб яе дзяржаўнай рэгiстрацыi ў пятнаццацiдзённы тэрмiн з дня праведзенай дзяржаўнай рэгiстрацыi, а аб лiквiдацыi арганiзацыi — у пяцiдзённы тэрмiн з дня вынясення (атрымання) рашэння аб лiквiдацыi арганiзацыi.
2. Дзяржаўныя i iншыя органы, якiя ажыццяўляюць дзяржаўную рэгiстрацыю iндывiдуальных прадпрымальнiкаў, абавязаны паведамляць у падатковы орган па месцы жыхарства iндывiдуальнага прадпрымальнiка аб яго дзяржаўнай рэгiстрацыi ў пятнаццацiдзённы тэрмiн з дня праведзенай дзяржаўнай рэгiстрацыi, а аб спыненнi яго дзейнасцi ў якасцi iндывiдуальнага прадпрымальнiка — у пяцiдзённы тэрмiн з дня вынясення (атрымання) рашэння аб спыненнi дзейнасцi iндывiдуальнага прадпрымальнiка.
3. Дзяржаўныя органы i арганiзацыi, якiя ажыццяўляюць улiк i (або) рэгiстрацыю маёмасцi i правоў на яе, абавязаны перадаваць у падатковыя органы звесткi, неабходныя для ажыццяўлення падатковага кантролю. Пералiк i парадак перадачы такiх звестак устанаўлiваюцца заканадаўствам.
(Пункты 1-3 артыкула 67 Кодэкса у рэдакцыі пункта 19 артыкула 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2003 года №225-З).
4. Органы апекi i папячыцельства, iншыя арганiзацыi, якiя ў адпаведнасцi з заканадаўствам ажыццяўляюць апеку, папячыцельства цi кiраванне маёмасцю
падапечнага, абавязаны паведамляць аб устанаўленнi апекi над фiзiчнымi
, якiя прызнаны судом недзеяздольнымi, аб апецы i кiраваннi маёмасцю
малалетнiх, аб папячыцельстве над непаўналетнiмi фiзiчнымi асобамi,
фiзiчнымi асобамi, абмежаванымi судом у дзеяздольнасцi, дзеяздольнымi
фiзiчнымi асобамi, над якiмi ўстаноўлена папячыцельства ў форме патранажу,
фiзiчнымi асобамi, якiя прызнаны судом адсутнымi без вестак, а таксама аб
наступных змяненнях, звязаных з указанымi апекай, папячыцельствам цi кiраваннем
маёмасцю, у падатковыя органы па месцы свайго знаходжання не пазней чым праз пяць
рабочых дзён з дня прыняцця адпаведнага рашэння.
5. Органы, службовыя асобы якiх упаўнаважаны ажыццяўляць натарыяльныя дзеяннi, i прыватныя натарыусы абавязаны паведамляць аб натарыяльным сведчаннi права на спадчыну i дагавораў дарэння ў падатковыя органы па месцы свайго знаходжання не
пазней чым праз пяць рабочых дзён з дня адпаведнага натарыяльнага сведчання.
Парадак i форма прадстаўлення такiх паведамленняў устанаўлiваюцца заканадаўствам.
(Пункт 5 артыкула 67 Кодэкса дапоўнены часткай другой у адпаведнасці з пунктам 10 артыкула 9 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 лістапада 2004 года №338-З).
6. За невыкананне цi неналежнае выкананне абавязкаў, ускладзеных на органы,
упаўнаважаных асоб, якiя ажыццяўляюць дзяржаўную рэгiстрацыю арганiзацый i
iндывiдуальных прадпрымальнiкаў, улiк i рэгiстрацыю маёмасцi i правоў на яе,
апеку, папячыцельства цi кiраванне маёмасцю падапечнага, натарыяльнае сведчанне
права на спадчыну i дагавораў дарэння, указаныя органы, упаўнаважаныя асобы
нясуць адказнасць у адпаведнасцi з заканадаўствам.
Артыкул 68. Абавязкi банкаў, iншых арганiзацый i фiзiчных
асоб па прадстаўленню звестак аб плацельшчыках (iншых абавязаных асобах)
1. Банкi адкрываюць бягучы (разлiковы) i iншыя рахункi арганiзацыям i iндывiдуальным прадпрымальнiкам толькi пры прад’яўленнi iмi дакументаў, якiя пацвярджаюць iх пастаноўку на ўлiк у падатковым органе.
2. Банк абавязаны паведамiць аб адкрыццi цi закрыццi рахунку арганiзацыi цi iндывiдуальнага прадпрымальнiка ў падатковы орган па месцы пастаноўкi
на ўлiк гэтых асоб на працягу аднаго банкаўскага дня пасля, адпаведна,
адкрыцця цi закрыцця такога рахунку.
3. Органы, упаўнаважаныя праводзiць выдачу спецыяльных дазволаў (лiцэнзiй) на ажыццяўленне вiдаў дзейнасцi, якiя падлягаюць лiцэнзаванню,
абавязаны паведамляць аб выдачы плацельшчыку (iншай абавязанай асобе)
адпаведнага спецыяльнага дазволу (лiцэнзii) у падатковы орган па месцы пастаноўкi
на ўлiк гэтага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) у пяцiдзённы тэрмiн з
дня яго (яе) выдачы.
4. Палажэннi гэтага артыкула распаўсюджваюцца на абавязкi iншых арганiзацый i фiзiчных асоб па прадстаўленню звестак аб плацельшчыках (iншых абавязаных асобах) мытным органам, якiя праводзяць праверку iх прадпрымальнiцкай дзейнасцi.
5. За невыкананне цi неналежнае выкананне ўскладзеных на банкi, iншыя арганiзацыi i на фiзiчных асоб абавязкаў па прадстаўленню звестак аб плацельшчыках (iншых абавязаных асобах) яны нясуць адказнасць у адпаведнасцi з заканадаўствам.
Артыкул 69. Падатковая праверка
1. Падатковыя праверкi могуць быць планавымi i пазапланавымi.
2. Планавая падатковая праверка праводзiцца на падставе квартальных графiкаў праверак, якiя зацвярджаюцца кiраўнiком (яго намеснiкам) падатковага органа па месцы пастаноўкi на ўлiк плацельшчыка (iншай абавязанай асобы). Графiкi праверак
даводзяцца да ведама плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб) шляхам iх размяшчэння
на iнфармацыйных стэндах, абсталяваных у памяшканнях падатковых органаў.
Планавыя падатковыя праверкi аднаго i таго ж плацельшчыка (iншай абавязанай асобы)
могуць праводзiцца не больш чым адзiн раз у год.
3. Пазапланавая падатковая праверка праводзiцца па даручэнню Прэзiдэнта Рэспублiкi Беларусь, Урада Рэспублiкi Беларусь, Камiтэта дзяржаўнага кантролю
Рэспублiкi Беларусь, Савета па каардынацыi кантрольнай дзейнасцi ў Рэспублiцы Беларусь,
кiраўнiка падатковага органа, праваахоўных i судовых органаў.
Пазапланавая падатковая праверка, як правiла, праводзiцца без папярэдняга
паведамлення плацельшчыку (iншай абавязанай асобе).
4. Пазапланавая падатковая праверка па даручэнню кiраўнiка падатковага органа можа праводзiцца пры наступных абставiнах:
4.1. наяўнасць звестак i фактаў, якiя сведчаць аб парушэннях падатковага заканадаўства;
4.2. непрадстаўленне да ўстаноўленага тэрмiну падатковай дэкларацыi (разлiку) цi iншых дакументаў, неабходных для падаткаабкладання;
4.3. узнiкненне неабходнасцi праверыць цi ўдакладнiць звесткi, атрыманыя пры правядзеннi папярэдняй падатковай праверкi плацельшчыка (iншай абавязанай асобы), а таксама пры правядзеннi падатковай праверкi iншай асобы, якая знаходзiцца ў
прававых адносiнах з гэтым плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай);
4.4. рэарганiзацыя цi лiквiдацыя арганiзацыi, спыненне дзейнасцi iндывiдуальнага прадпрымальнiка;
4.5. наяўнасць пiсьмовай заявы плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) аб залiку або вяртаннi залiшне заплачаных сум падатку, збору (пошлiны), пенi;
4.6. невыкананне цi неналежнае выкананне плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) падатковага абавязацельства, наяўнасць запазычанасцi па падатках, зборах (пошлiнах) — у мэтах прыняцця рашэння аб спагнаннi падатку, збору (пошлiны), пенi за кошт
маёмасцi плацельшчыка (iншай абавязанай асобы);
4.7. прыняцце вышэйстаячым падатковым органам пры разглядзе скаргi плацельшчыка рашэння аб правядзеннi дадатковай праверкi.
Пазапланавая падатковая праверка, якая праводзiцца ў адпаведнасцi з падпунктамi
4.1 i 4.5 часткi першай гэтага пункта, ажыццяўляецца ў межах абставiнаў, наяўнасць якiх з’явiлася падставай для яе правядзення.
5. Падатковыя органы праводзяць камеральныя i выязныя падатковыя праверкi плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб).
6.
Парадак правядзення падатковых праверак устанаўлiваецца заканадаўствам.
(Пункт 6 артыкула 69 Кодэкса у рэдакцыі пункта 20 артыкула 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2003 года №225-З).
Артыкул 70. Камеральная падатковая праверка
1. Камеральная падатковая праверка праводзiцца па месцы знаходжання падатковага органа на падставе падатковых дэкларацый (разлiкаў) i iншых дакументаў,
якiя прадстаўлены плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) i звязаны з падаткаабкладаннем,
а таксама дакументаў аб дзейнасцi плацельшчыка (iншай абавязанай асобы), што маюцца
ў падатковага органа.
2. Пры правядзеннi камеральнай падатковай праверкi падатковы орган мае права запатрабаваць у плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) дадатковыя звесткi, атрымаць тлумачэннi i дакументы, што пацвярджаюць правiльнасць налiчэння i
своечасовасць платы падаткаў, збораў (пошлiн).
Артыкул 71. Выязная падатковая праверка
1. Выязная падатковая праверка праводзiцца па месцы знаходжання плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) шляхам вывучэння паўнаты i правiльнасцi
адлюстравання ў бухгалтарскiм улiку плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай)
аперацый, якiя аказваюць прамы цi ўскосны ўплыў на сумы падаткаў, збораў (пошлiн),
з наступным параўнаннем вызначаных падчас праверкi фактычных сум падаткаў,
збораў (пошлiн) з адлюстраванымi плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) у
падатковых дэкларацыях (разлiках) i iншых дакументах, якiя прадстаўлялiся ў
падатковы орган на працягу перыяду, што падвяргаецца праверцы.
2. Выязныя падатковыя праверкi могуць быць комплекснымi, рэйдавымi, тэматычнымi i сустрэчнымi.
3. Пры правядзеннi комплекснай выязной падатковай праверкi падлягаюць вывучэнню пытаннi платы ўсiх падаткаў, збораў (пошлiн), абавязак платы якiх быў
ускладзены на правяраемага плацельшчыка (iншую абавязаную асобу).
4. Рэйдавая выязная падатковая праверка праводзiцца падатковымi органамi ў месцах дзейнасцi плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб), звязанай з прыёмам наяўных грашовых сродкаў ад пакупнiкоў (клiентаў), з вытворчасцю прадукцыi, выкананнем работ,
аказаннем паслуг, з захоўваннем таварна-матэрыяльных каштоўнасцяў у iншых месцах,
звязаных з атрыманнем даходаў, у мэтах кантролю за выкананнем падатковага
заканадаўства, а таксама патрабаванняў да вядзення бухгалтарскага ўлiку i
афармлення асобных фiнансава-гаспадарчых аперацый, устанаўлення фактаў
незарэгiстраванай прадпрымальнiцкай дзейнасцi або дзейнасцi, на займанне якой
патрэбны спецыяльны дазвол (лiцэнзiя), збору аператыўнай iнфармацыi,
праверкi заяў i скаргаў арганiзацый i фiзiчных асоб.
5. У ходзе правядзення тэматычнай выязной падатковай праверкi падлягаюць вывучэнню пытаннi платы асобных падаткаў, збораў (пошлiн), абавязак платы якiх
быў ускладзены на правяраемага плацельшчыка (iншую абавязаную асобу), а таксама
iншыя пытаннi, якiя ўваходзяць у кампетэнцыю падатковых органаў.
6. Сустрэчная выязная падатковая праверка праводзiцца ў мэтах устанаўлення фактычнага адлюстравання ў бухгалтарскiм улiку плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) гаспадарчых аперацый, якiя ажыццяўлялiся з iншымi плацельшчыкамi (iншымi абавязанымi
асобамi), у адносiнах да якiх праводзяцца планавыя або пазапланавыя падатковыя праверкi.
7. Агульны тэрмiн правядзення выязной падатковай праверкi не павiнен перавышаць 30 рабочых дзён. Указаны тэрмiн можа быць прадоўжаны кiраўнiком (яго намеснiкам) падатковага органа.
Артыкул 72. Прыцягненне эксперта для аказання садзейнiчання
пры правядзеннi падатковых праверак
1. Падатковыя органы для аказання садзейнiчання пры правядзеннi падатковых праверак маюць права прыцягваць на дагаворнай аснове эксперта.
2. Экспертыза прызначаецца ў выпадках, калi для растлумачэння ўзнiкшых
пытанняў патрэбны спецыяльныя веды ў навуцы, мастацтве, тэхнiцы i iншых сферах дзейнасцi.
Пытаннi, пастаўленыя перад экспертам, i яго заключэнне не могуць выходзiць
за межы спецыяльных ведаў эксперта.
3. Падатковы орган, якi праводзiць падатковую праверку, звяртаецца ў пiсьмовай
форме ў кампетэнтны орган з просьбай аб накiраваннi эксперта.
У звароце ўказваюцца падставы для назначэння экспертызы, пытаннi, пастаўленыя перад
экспертам, i матэрыялы, што прадастаўляюцца ў распараджэнне эксперта.
4. Эксперт мае права знаёмiцца з матэрыяламi падатковай праверкi, што датычацца
прадмета экспертызы, заяўляць хадайнiцтвы аб прадастаўленнi яму дадатковых матэрыялаў.
5. Эксперт можа адмовiцца ад дачы заключэння, калi прадастаўленыя яму матэрыялы з’яўляюцца недастатковымi цi калi ён не валодае неабходнымi ведамi для правядзення экспертызы.
6. Пры назначэннi i правядзеннi экспертызы плацельшчык (iншая абавязаная асоба),
у адносiнах да якога праводзiцца падатковая праверка, мае права:
6.1. заявiць адвод эксперту;
6.2. прасiць аб назначэннi эксперта з лiку ўказаных iм асоб;
6.3. прадставiць дадатковыя пытаннi для атрымання па iх заключэння эксперта;
6.4. прысутнiчаць з дазволу службовай асобы падатковага органа пры правядзеннi экспертызы i даваць тлумачэннi эксперту;
6.5. знаёмiцца з заключэннем эксперта.
7. Эксперт дае заключэнне ў пiсьмовай форме ад свайго iмя. У заключэннi эксперта выкладаюцца праведзеныя iм даследаваннi, зробленыя ў вынiку iх высновы i абгрунтаваныя адказы на пастаўленыя пытаннi. Калi эксперт пры правядзеннi экспертызы ўстановiць
акалiчнасцi, якiя маюць значэнне для справы, але па iх не былi пастаўлены пытаннi,
ён мае права ўключыць высновы аб гэтых акалiчнасцях у сваё заключэнне.
8. Заключэнне эксперта цi яго паведамленне аб немагчымасцi даць заключэнне
прад’яўляюцца правяраемаму плацельшчыку (iншай абавязанай асобе), якi мае права даць
свае тлумачэннi i заявiць пярэчаннi, а таксама прасiць аб пастаноўцы дадатковых пытанняў
эксперту i аб назначэннi дадатковай цi паўторнай экспертызы.
9. Дадатковая экспертыза прызначаецца ў выпадку недастатковай яснасцi цi паўнаты заключэння i даручаецца тому ж або iншаму эксперту.
Паўторная экспертыза прызначаецца ў выпадку неабгрунтаванасцi заключэння
эксперта цi сумненняў у яго правiльнасцi i даручаецца iншаму эксперту.
Дадатковая i паўторная экспертызы прызначаюцца з выкананнем патрабаванняў,
прадугледжаных гэтым артыкулам.
10. Плата за правядзенне экспертызы ажыццяўляецца падатковымi органамi за кошт сродкаў правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) цi за кошт сродкаў бюджэту, калi вiна гэтага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) не ўстаноўлена.
Артыкул 73. Прыцягненне спецыялiста пры правядзеннi падатковай праверкi
1. Падатковыя органы для ўдзелу ў канкрэтных дзеяннях пры правядзеннi падатковых праверак маюць права прыцягваць на дагаворнай аснове спецыялiста, якi валодае спецыяльнымi ведамi i навыкамi.
2. Падатковы орган, якi праводзiць падатковую праверку, звяртаецца ў пiсьмовай форме ў кампетэнтны орган з просьбай аб накiраваннi спецыялiста.
3. Спецыялiст мае права знаёмiцца з матэрыяламi падатковай праверкi, звязанымi з ажыццяўленнем канкрэтных дзеянняў.
4. Спецыялiст можа адмовiцца ад удзелу ў канкрэтных дзеяннях, калi прадастаўленыя яму матэрыялы з’яўляюцца недастатковымi або калi ён не валодае
неабходнымi ведамi для ажыццяўлення сваiх функцый.
5. Плата за паслугi спецыялiста ажыццяўляецца падатковымi органамi за кошт сродкаў правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) цi за кошт сродкаў бюджэту, калi вiна гэтага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) не ўстаноўлена.
Артыкул 74. Доступ службовых асоб падатковых органаў на тэрыторыю цi ў памяшканне плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) для правядзення падатковай праверкi
1. Доступ на тэрыторыю цi ў памяшканне плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) службовых асоб падатковага органа, якiя непасрэдна праводзяць падатковую праверку, ажыццяўляецца пры прад’яўленнi гэтымi асобамi службовых пасведчанняў i прадпiсання
падатковага органа аб правядзеннi выязной падатковай праверкi гэтага плацельшчыка
(iншай абавязанай асобы).
2. Службовыя асобы падатковых органаў, якiя непасрэдна праводзяць падатковую
праверку, могуць ажыццяўляць агляд выкарыстоўваемых для ажыццяўлення дзейнасцi
тэрыторый цi памяшканняў плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) або агляд аб’ектаў
падаткаабкладання для вызначэння адпаведнасцi фактычных даных аб аб’ектах падаткаабкладання
цi аб’ектах, якiя выкарыстоўваюцца для ажыццяўлення дзейнасцi, дакументальным даным,
прадстаўленым плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай).
Пры недапушчэннi службовай асобы падатковага органа, якая праводзiць падатковую
праверку, на ўказаныя тэрыторыi цi ў памяшканнi службовай асобай падатковага органа
складаецца акт, якi падпiсваецца гэтай асобай i плацельшчыкам (iншай абавязанай
асобай) i на падставе якога службовая асоба падатковага органа мае права вызначыць
сумы падаткаў, збораў (пошлiн), што падлягаюць плаце, на падставе звестак аб дадзеным
плацельшчыку (iншай абавязанай асобе), якiя маюцца ў яе.
Пры адмове плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) падпiсаць акт у iм робiцца адпаведны запiс.
3. Доступ службовых асоб падатковых органаў, якiя ажыццяўляюць падатковую праверку,
у жылыя памяшканнi без цi супраць волi пражываючых у iх фiзiчных асоб iнакш як у
выпадках, устаноўленых заканадаўчымi актамi, не дапускаецца.
4. Незаконная перашкода доступу службовых асоб падатковага органа, якiя праводзяць падатковую праверку, на тэрыторыю цi ў памяшканне (за выключэннем жылых
памяшканняў) плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) цягне адказнасць, прадугледжаную
заканадаўствам.
Артыкул 75. Выпатрабаванне дакументаў i запыт iншай iнфармацыi пры правядзеннi падатковай праверкi
1. Службовая асоба падатковага органа, якая праводзiць падатковую праверку, мае права выпатрабаваць у правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы)
неабходныя для праверкi iнфармацыю i (цi) дакументы.
2. Асоба, якой адрасаваны запыт аб прадстаўленнi iнфармацыi i (цi) дакументаў, абавязана не пазней чым праз тры рабочыя днi з дня атрымання ўказанага запыту
накiраваць цi выдаць iх службовай асобе падатковага органа, якая патрабуе ўказаныя
iнфармацыю i (цi) дакументы, або паведамiць аб адсутнасцi ў яе запатрабаваных
iнфармацыi i (цi) дакументаў. Дакументы прадстаўляюцца ў выглядзе заверанай
належным чынам копii, а пры немагчымасцi прадстаўлення копiй прадстаўляюцца
арыгiналы дакументаў.
3. Адмова плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) ад выдачы запатрабаваных падатковым органам пры правядзеннi падатковай праверкi iнфармацыi i (цi) дакументаў або непрадстаўленне iх ва ўстаноўлены тэрмiн цягнуць адказнасць, прадугледжаную заканадаўствам.
4. Пры адмове плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) ад выдачы запатрабаваных пры правядзеннi падатковай праверкi iнфармацыi i (цi) дакументаў падатковы орган мае права правесцi iх канфiскацыю ў парадку, устаноўленым артыкулам 76 гэтага Кодэкса.
Артыкул 76. Канфiскацыя дакументаў пры правядзеннi падатковай праверкi
1. Канфiскацыя дакументаў праводзiцца на падставе пастановы службовай асобы падатковага органа, якi ажыццяўляе выязную падатковую праверку.
Указаная пастанова падлягае зацвярджэнню кiраўнiком (яго намеснiкам)
адпаведнага падатковага органа.
2. Канфiскацыя дакументаў праводзiцца ў прысутнасцi асоб, у якiх праводзiцца канфiскацыя дакументаў, а ў выпадку iх адсутнасцi — у прысутнасцi панятых.
3. Не падлягаюць канфiскацыi дакументы, якiя не датычацца прадмета падатковай праверкi.
4. Канфiскаваныя дакументы пералiчваюцца i апiсваюцца ў акце канфiскацыi або ў прыкладаемых да яго вопiсах з дакладным указаннем наймення i колькасцi
канфiскаваных дакументаў.
5. У тых выпадках, калi для правядзення падатковай праверкi недастаткова канфiскацыi копiй дакументаў плацельшчыкаў (iншых абавязаных асоб) або ў падатковых
органаў ёсць дастатковыя падставы меркаваць, што арыгiналы дакументаў будуць знiшчаны,
скрыты, выпраўлены цi заменены, службовая асоба падатковага органа мае права
канфiскаваць дакументы-арыгiналы.
Пры канфiскацыi такiх дакументаў з iх робяць копii, якiя завяраюцца службовай
асобай падатковага органа i перадаюцца плацельшчыку (iншай абавязанай асобе).
Пры немагчымасцi зрабiць цi перадаць зробленыя копii адначасова з канфiскацыяй
дакументаў падатковы орган перадае iх асобе, у якой гэтыя дакументы былi
канфiскаваны, на працягу пяцi дзён пасля канфiскацыi.
6. Копiя акта канфiскацыi дакументаў уручаецца пад распiску цi высылаецца асобе, у якой гэтыя дакументы былi канфiскаваны.
Артыкул 77. Выклiк у падатковы орган пры правядзеннi падатковай праверкi
1. Падатковы орган пры правядзеннi падатковай праверкi мае права выклiкаць любую фiзiчную (у тым лiку службовую) асобу, калi такая праверка праводзiцца ў
адносiнах да гэтай асобы або iншага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы),
неабходнай iнфармацыяй аб якiм гэта фiзiчная асоба валодае.
Пры гэтым указанай фiзiчнай асобе загадзя накiроўваецца пiсьмовы выклiк
у форме павесткi, якi змяшчае ўказанне на мэты, час выклiку, адрас, па якому
трэба з’явiцца.
Павестка ўручаецца фiзiчнай асобе, якая выклiкаецца, пад распiску або
iншым спосабам, што забяспечвае яе атрыманне асобай, якая выклiкаецца.
2. Пры немагчымасцi з’явiцца ва ўказаныя ў павестцы месца i (цi) час фiзiчная асоба абавязана паведамiць аб гэтым у падатковы орган, указаўшы прычыны,
i ўзгаднiць iншае месца i (цi) час прыбыцця.
3. Пры адмове фiзiчнай асобы з’явiцца па выклiку падатковага органа або пры ўхiленнi ад яўкi падатковы орган для забеспячэння яўкi фiзiчнай асобы мае права зрабiць захады, устаноўленыя заканадаўствам.
Артыкул 78. Вынiкi падатковай праверкi
1. Па вынiках падатковай праверкi службовымi асобамi падатковых органаў складаюцца акт або даведка па форме, устаноўленай заканадаўствам.
(Пункт 1 артыкула 78 Кодэкса у рэдакцыі пункта 21 артыкула 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2003 года №225-З).
2. У акце выязной падатковай праверкi павiнны быць указаны:
(Абзац першы пункта 2 артыкула 78 Кодэкса дапоўнены словам, выдзеленым курсівам, у адпаведнасці з пунктам 11 артыкула 9 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 лістапада 2004 года №338-З).
2.1. падстава назначэння падатковай праверкi, дата i нумар прадпiсання на яе правядзенне, пасады, прозвiшчы i iнiцыялы асоб, якiя праводзiлi падатковую праверку;
2.2. даты пачатку i заканчэння падатковай праверкi (у выпадку перапынкаў указваецца iх перыяд), а таксама месца складання акта падатковай праверкi;
2.3. прозвiшча i iнiцыялы правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) — фiзiчнай асобы, найменне правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай
асобы) — арганiзацыi, пасады, прозвiшчы i iнiцыялы работнiкаў плацельшчыка
(iншай абавязанай асобы) цi iншых яго прадстаўнiкоў, абавязаных падпiсаць
акт падатковай праверкi, з абавязковым указаннем перыяду iх работы, а
таксама iншых асоб, якiя прыцягваюцца да падатковай праверкi;
2.4. найменне, месца знаходжання (месца жыхарства) i падпарадкаванасць правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы), улiковы нумар плацельшчыка
(iншай абавязанай асобы), рэквiзiты бягучага (разлiковага) банкаўскага рахунку;
2.5. наяўнасць кнiгi ўлiку падатковых праверак, а таксама iнфармацыя аб зробленым у ёй запiсе аб дадзенай падатковай праверцы;
2.6. кiм i калi былi праведзены папярэднiя падатковыя праверкi за правяраемы перыяд па аналагiчнай тэматыцы, якiя прыняты меры па выяўленых фактах парушэння актаў заканадаўства;
2.7. пералiк правераных фiнансава-гаспадарчых аперацый (дакументаў), а таксама метады i перыяды iх праверкi;
2.8. месца, час (калi ён устаноўлены) i характар учыненага правапарушэння, акты заканадаўства, патрабаваннi якiх парушаны, устаноўленая заканадаўствам адказнасць за дадзены вiд парушэння;
2.9. факты ўтойвання цi несвоечасовай платы падаткаў, збораў (пошлiн), iншых парушэнняў фiнансавай дысцыплiны, няправiльнага вядзення бухгалтарскага ўлiку i складання справаздачнасцi;
2.10. памер нанесенага ўрону (пры яго наяўнасцi) i iншыя наступствы выяўленых парушэнняў;
2.11. пасады, прозвiшчы i iнiцыялы асоб, дзеяннi (бяздзейнасць) якiх пацягнулi парушэнне актаў заканадаўства;
2.12. iншыя звесткi, неабходныя для разгляду матэрыялаў аб учыненым падатковым правапарушэннi.
3. У акце падатковай праверкi павiнны быць аб’ектыўнасць, зразумеласць i дакладнасць выкладання выяўленых фактаў. Не дапускаецца ўключэння ў акт
падатковай праверкi рознага роду не пацверджаных дакументальна меркаванняў
i даных аб дзейнасцi правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы).
Пры правядзеннi праверкi ўпаўнаважаныя службовыя асобы падатковага органа
абавязаны высветлiць усе iстотныя для прыняцця абгрунтаванага рашэння факты i
акалiчнасцi.
4. Вынiкi выязной падатковай праверкi, падчас якой не выяўлены парушэннi падатковага заканадаўства, афармляюцца даведкай.
Вынiкi камеральнай падатковай праверкi, у ходзе якой не выяўлены парушэннi падатковага заканадаўства, дакументальна не афармляюцца.
(Пункт 4 артыкула 78 Кодэкса дапоўнены словам, выдзеленым курсівам, а таксама часткай другой у адпаведнасці з пунктам 11 артыкула 9 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 лістапада 2004 года №338-З).
5. Акт цi даведка падатковай праверкi падпiсваюцца службовай асобай падатковага органа, якi праводзiць падатковую праверку, а таксама:
кiраўнiком плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) — арганiзацыi цi iншай
асобай, упаўнаважанай у адпаведнасцi з устаноўчымi дакументамi,
дагаворам цi заканадаўствам кiраваць арганiзацыяй, або плацельшчыкам —
фiзiчнай асобай цi iх прадстаўнiкамi;
асобай, якая выконвае функцыi галоўнага (старшага на правах галоўнага)
бухгалтара правяраемага плацельшчыка.
Акт цi даведка падатковай праверкi ўручаюцца плацельшчыку
(iншай абавязанай асобе) цi яго прадстаўнiку i рэгiструюцца ў падатковым органе.
6. Плацельшчык (iншая абавязаная асоба) мае права падпiсаць акт з указаннем пярэчанняў па акту падатковай праверкi. Пярэчаннi па акту падатковай праверкi
прадстаўляюцца плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) у падатковы орган,
якi праводзiць падатковую праверку, не пазней чым праз пяць рабочых дзён
з дня ўручэння яму акта падатковай праверкi. Пасля заканчэння ўстаноўленага
пяцiдзённага тэрмiну пярэчаннi да разгляду не прымаюцца.
7. Абгрунтаванасць довадаў, выкладзеных у пярэчаннях, правяраецца службовай асобай падатковага органа, якая праводзiла падатковую праверку,
i па iх складаецца заключэнне ў пiсьмовай форме, з якiм павiнны быць
азнаёмлены работнiкi правяраемага плацельшчыка (iншай абавязанай асобы).
8. Рашэнне па акту падатковай праверкi прымаецца кiраўнiком (яго намеснiкам) падатковага органа ў межах яго кампетэнцыi, вызначанай гэтым Кодэксам, не пазней
чым у 30-дзённы тэрмiн з дня атрымання матэрыялаў падатковай праверкi.
9. У выпадку адмовы плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) ад падпiсання акта падатковай праверкi ў iм робiцца адпаведная адзнака.
Адмова плацельшчыка (iншай абавязанай асобы) ад падпiсання акта падатковай
праверкi цягне адказнасць, прадугледжаную заканадаўствам.
Артыкул 79. Падатковая тайна
1. Падатковую тайну складаюць любыя звесткi, атрыманыя органамi, указанымi ў абзацах чацвёртым—сёмым артыкула 4 гэтага Кодэкса, аб плацельшчыках (iншых абавязаных асобах), за выключэннем звестак:
1.1. выказаных плацельшчыкам (iншай абавязанай асобай) самастойна цi з яго згоды;
1.2. аб улiковым нумары плацельшчыка;
1.3. аб статутным фондзе (капiтале) арганiзацыi;
1.4. аб парушэннях падатковага заканадаўства i мерах адказнасцi за гэтыя парушэннi;
1.5. прадастаўляемых падатковым цi праваахоўным органам iншых дзяржаў у адпаведнасцi з мiжнароднымi дагаворамi, адным з бакоў якiх з’яўляецца Рэспублiка Беларусь.
2. Падатковая тайна не падлягае выдаванню, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных заканадаўствам.
3. Звесткi, якiя з’яўляюцца падатковай тайнай, маюць спецыяльны рэжым захоўвання i доступу, якi вызначаецца заканадаўствам.
4. Страта дакументаў, якiя змяшчаюць звесткi, што з’яўляюцца падатковай тайнай, або выдаванне такiх звестак цягнуць адказнасць, прадугледжаную заканадаўствам.
|